onsdag 9 augusti 2017

Bokrecension nr 1 - Den enkla vägen att lyckas med aktier

Då var det dags för en första bokrecension. Jag kommer kritiskt gå igenom samtliga böcker jag läser och lyssnar på. Tanken är väl främst att jag själv ska komma ihåg vad jag läser och kunna gå tillbaka till det. Först ut är

Den enkla vägen att lyckas med aktier -Marcus Hernhag
utgivningsår 2015
Marcus Hernhags egna blogg hittar ni här

En av många bloggare och kända personligheter inom ekonomi som skrivit böcker om sitt sätt att se på saken vad kan denna ha att ge undrade jag lite försiktigt när jag började läsa. Men boken är lättläst för mig som är hyfsat överdrivet intresserad just nu. Boken innehåller 12 kapitel som var och ett tar upp aktier på ett pedagogiskt sätt. Mycket av det jag läser är upprepningar från sådant som jag tidigare läst på andra ställen. Jag funderar flera gånger under tiden jag läser boken på hur mycket Marcus själv kommit fram till och hur mycket som åter citeras från kända investerare. Både kapitel 10 och kapitel 11 är just detta - 24 sidor citat. Trots detta tycker jag boken är läsvärd och tror att den sammanfattar en hel del av det väsentliga.

Mycket av det han skriver är egentligen självklart men ack så svårt att följa.
Hitta bra bolag och håll fast vi dem. Fonders avgifter blir dyrt i långa loppet och tidshorisonten du sparar på avgör var du ska placera dit kapital. Gå mot strömmen och köp då och då så du inte råkar köpa endast på toppen eller botten.

Boken innehåller en hel del förslag på stora stabila företag och deras aktier samt länkar till Marcus egna hemsida där uppdaterade versioner på *stabilaste utdelarna* och *hundarna* finns.

Marcus förespråkar utdelning i första rummet vilket även märks på bok nr 2 som fokuserar just på detta. Han menar om att börsen dyker är det ett bra köptillfälle i större stabila bolag som ofta hämtar sig och trots börsras håller sin utdelning genom krisen. Marcus skriver också om aktier med hög direktavkastning där man ska reflektera kring om en hög direktavkastning står för att bolaget väntas falla eller andra eventualiteter. Marcus påpekar också att det är bra att hålla koll på vilka de största ägarna av bolaget är och vem som köper aktier respektive säljer. Om ägarna inte äger aktier i sitt eget bolag ska man nog ta sig ytterligare en funderare innan man investerar själv. Marcus beskriver också att man ska undvika de mest populära aktierna särskilt efter en uppgång eftersom aktien då oftast är övervärderad. Sprida riskerna mellan bolag och investeringstyp är en viktig del i strategin Marcus använder tillsammans med förmåga att reflektera kring vad vi kommer behöva i framtiden såsom ökat behov av hälsosjukvård.

Råd från boken
-börja spara i tid
-lär dig ekonomi som ung